verkiezingen

Overgewaaid

Aan de koffie. Net terug van het stembureau. Lekker makkelijk, want ik woon er vrijwel recht tegenover. Als het verder weg was geweest, was ik uiteraard ook gaan stemmen. Onze voorouders hebben niet voor niets voor het stemrecht gevochten, de gemeente is de dichtstbijzijnde bestuurslaag, waar je op allerlei manieren mee te maken hebt en als je niet gaat stemmen moet je ook niet zeuren en klagen over van alles wat je vindt dat er mis is in de stad.

Het lijkt lente te worden, al is de wind me te fris en mag de temperatuur nog wel iets omhoog. Ik heb de eerste mannen in korte broek alweer gezien. Ik blijf het een zotte dracht vinden. Zeker in de stad. Zo’n broek is iets voor de eigen tuin, maar de mensen lopen nu eenmaal graag rond in malligheden en lompen. Die rare spijkerbroeken met ‘designgaten’ bijvoorbeeld. Het schijnt dat het nu ook mode wordt om vooraf bevlekte broeken te dragen, de bedelaarslook zal ik maar zeggen. Ik hoop nog eens op de terugkeer van de corduroy bandplooibroek en verder zal de mode mij worst wezen.

Straks gaan de gerania naar buiten. Ik twijfel nog een beetje of het niet te vroeg is, maar ze staan al weken binnen in de weg, dus moeten ze maar de deur uit. Voor de paprikaplanten is het nog te vroeg, die gaan na de IJsheiligen de tuin in. De planten in de bloembakken hebben de winter niet overleefd, behalve een viooltje dat ergens vandaan over kwam waaien en nu dapper staat te bloeien. Dat mag blijven als ik de bakken over een poosje weer ga vullen.

Door |2026-03-18T10:01:21+00:0018 maart, 2026|Tags: , , |0 Reacties

Anathema

Afgedraaid. Net terug van de fysio-fitness en de wekelijkse boodschappen. Ik kan natuurlijk op mijn kont gaan zitten en de boodschappen thuis laten bezorgen, maar de straat wordt al veel te vaak geblokkeerd door van die bezorgbusjes. Ik moet een beetje in beweging blijven op mijn licht gevorderde leeftijd om verdere krakkemikkigheid tegen te gaan. Met een bak koffie en een uurtje rust kan ik er weer helemaal tegen.

Die rust geeft gelegenheid tot het lezen van de krant. Liefst de papieren versie, daar heb je minder last van reaguurders dan wanneer je digitaal leest. In de plaatselijke krant nemen de gemeenteraadsverkiezingen terecht een belangrijke plaats in. Ik heb mijn stem reeds bepaald, op de partij waar ik lid van ben, maar daar moest ik toch wel even goed over nadenken. Niet alle plannen van mijn club zijn even verstandig. Huizen bouwen in de polders bijvoorbeeld, dat is echt anathema in Dordrecht.

Maar goed, wil je het honderd procent eens zijn met een partij, dan kun je die het beste zelf oprichten en dan met een dictatoriale constructie zoals de club van Wilders, waar maar één man de baas is. Ik zie het al voor me: de Partij Klok Vooruit. Jammer dat ik niet zo’n egootje heb als al die Dordtse raadsleden die zich om wie weet wat voor reden in de afgelopen periode hebben afgescheiden van hun fractie en alleen zijn doorgegaan. Zo hebben we in Dordrecht geloof ik inmiddels zestien partijen op negenendertig raadszetels. Daar wordt de politiek echt niet geloofwaardiger van.

Door |2026-02-20T12:09:40+00:0020 februari, 2026|Tags: , |0 Reacties
Ga naar de bovenkant