reizen

Arbeiden!

Over de terugreis van Athene naar Dordrecht heb ik niets te klagen. Ondanks een e-mail van de KLM dat het vliegtuig tien minuten vertraging had, kwamen we keurig op tijd aan op Schiphol. Ook de taxi’s naar en van de vliegvelden waren op tijd, met aardige, hulpvaardige chauffeurs. Het heeft wat gekost, maar zo kon ik moeiteloos de werkzaamheden aan het spoor omzeilen. Jaren te weinig in het spoor investeren betekent nu jarenlang in de ellende en de rotzooi moeten zitten om het allemaal weer goed te maken.

We vlogen vanuit Athene in noordelijke richting en passeerden daarbij Thessaloniki. Even voelde ik spijt dat ik daar niet wat langer ben gebleven, maar dat kwam dit keer niet uit. Morgen voor een paar dingetjes, niet ernstig, maar wel noodzakelijk, een gang door de medische wereld en zondag – en daar zie ik naar uit – de presentatie van Verscholen in het groen. Om 16.00u in Visser in Dordrecht, noteer het even.

Inmiddels is het bevrijdingsdag. Je kunt de radio of televisie niet aanzetten of de krant opslaan of je wordt met je neus op het belang van het vieren van de vrijheid gedrukt. Terecht, maar op bevrijdingsdag heb je maar een keer in de vijf jaar een vrije dag. Ik vind dat een beetje hypocriet van de overheid, maar wat wil je in een land dat met nationale feestdagen zo gierig is als het onze? 1 Mei vrij, zoals overal in Europa? Vergeet het maar. Op de Dag van de Arbeid zal de arbeider arbeiden!

Gisteren heb ik de Dordtse draad weer opgepakt en ben ik een pizza gaan eten bij Costa d’Oro. Om acht uur werd ook daar twee minuten stilte gehouden, een ernstig moment waar iedere gast zich gelukkig aan hield. In voorgaande jaren ging ik wel naar de herdenking op het Sumatraplein, maar sinds er een kans is dat ook plaatselijke volksvertegenwoordigers met het gedachtengoed van Wilders of Baudet aanwezig zijn, heb ik daar moeite mee.

Door |2026-05-05T11:07:48+00:005 mei, 2026|Tags: , , |0 Reacties

Verloren zoon

De koffer staat gepakt, het wachten is op de taxi. Vanmorgen nog even koffie gedronken met familie bij Stori op het Plytaplein. Buitengewoon aardige bediening. Dat maakt de ellendige kou deze morgen een beetje goed. Een paar mooie dagen gehad tijdens mijn verblijf, maar voor de rest was het veel te koud voor de tijd van het jaar. Ik verblijf al negendertig jaar regelmatig in Griekenland, maar hier was ik niet op voorbereid. Ik had beter moeten weten. Een jaar of twaalf geleden was ik begin april op Samothraki, waar het ook kou lijden was. Volgende keer voor de zekerheid ook winterkleding mee. Zul je zien dat het bloedheet wordt.

Gisteren met vriend H. geluncht bij Zorbas in de Lisiou, het befaamde restaurant waar de legendarische Frans van Hasselt dagelijks at. Ik heb er veel aangename avonden met hem doorgebracht, tot hij in 2011 overleed. Zijn portret hangt nog steeds links van de ingang. Er zijn enkele nieuwe obers, maar ook ‘de jongens’, zoals Frans ze noemde, werken er nog. Ik word er altijd als een verloren zoon ontvangen.

Bij de lunch eerst rode wijn, daarna tsipouro en vervolgens de metro naar huis. Ik ben daarna niet meer de deur uitgegaan en heb me vermaakt met J.J. Voskuil. Hij heeft een oogje op een meisje van het Bureau, Mirjam. Die wordt op een gegeven ogenblik opgepakt op verdenking van het plaatsen van een bom. Ze bleek lid van de Rode Jeugd, een sektarisch, communistisch clubje. Het loopt met een sisser af, maar ik moest denken aan mijn vrienden T. en P., die lid waren van net zo’n gezelschap, de Socialistische Jeugd. De afdeling Dordrecht schilderde op een avond hakenkruisen op de ramen van een advocaat ter plekke, broer van een CHU-minister. Een belangrijke daad van protest uiteraard, met een diepgaand effect op de landelijke politiek. Ik mocht niet bij de SJ, want ik had ooit in een vrolijke bui verklaard dat ik boer Koekoek wel grappig vond. Sindsdien sta ik wantrouwend tegenover activisme, hoe goed de bedoelingen ook mogen zijn.

Ik moet het huis nog opruimen en het vuilnis naar de container brengen. Dan zijn we klaar voor de reis. Ik heb even via het internet gekeken. Ik vrees dat de koude van plan is met me mee te reizen. Het zij zo.

Door |2026-05-03T10:01:14+00:003 mei, 2026|Tags: , , , |0 Reacties

Koffer gezocht

Het zat er al in toen ik bericht kreeg dat mijn vlucht naar Thessaloniki was geschrapt omdat er bij Lufthansa voor de zoveelste keer werd gestaakt. Ik had geboekt bij Austrian, die het werk over had gelaten aan de Duitse buren. Die hadden in september mijn verblijf al langdurig verziekt door m’n koffer op Schiphol te vergeten, waarna hij pas acht dagen later in Thessaloniki arriveerde.

Ik kreeg keurig bericht van Lufthansa dat ik was omgeboekt. Ik zou met ITA naar Rome vliegen en daar overstappen op een vlucht van Aegean naar Thessaloniki. Overstaptijd veertig minuten. Hoewel we bij wijze van uitzondering niet met vertraging van Schiphol vertrokken, werd dat in de praktijk een half uur. De twee toestellen stonden naast elkaar geparkeerd, maar wat ik vanaf het begin al vreesde: mijn koffer is nog ergens onderweg. ‘We hebben nog geen antwoord op onze berichten naar Amsterdam en Rome’, aldus een vriendelijke meneer op het vliegveld van Thessaloniki, die ik vanmorgen belde. Ik ben niet tegen het recht om te staken, maar ik zit opnieuw met de gebakken peren, om het maar eens origineel te zeggen. Morgen weer naar de Kapani om onderbroeken, hemden, sokken, een overhemd en een warme trui, want het is op het ogenblik in Griekenland frisser dan in Nederland. Tenzij het ding vandaag nog arriveert. Daar reken ik maar niet op.

Gelukkig heb ik de supermarkt om de rechterhoek, mijn favoriete restaurant om de linkerhoek en vier apotheken in de straat, terwijl de burgemeester een paar huizen verderop woont, maar die arme man kan er verder ook niets aan doen. Verhongeren zal ik niet en de persoonlijke hygiëne is gewaarborgd, maar het zal lang duren voor ik nog eens op stap ga met de Oostenrijkers of Duitsers. Nu ja, niet in Dordrecht, als stadsgids, dan kan ik het prima met hen vinden, maar de lucht in? Dat laat ik voortaan maar aan Van Speijk over.

Door |2026-04-14T09:14:36+00:0014 april, 2026|Tags: , |0 Reacties

Blubberzooi

Ik was nauwelijks binnen bij Visser of het begon gisteren te sneeuwen. Uiteindelijk een centimeter of drie, vier, maar omdat de temperatuur net boven nul was, werd het al snel een glibberige blubberzooi. Ik wilde de fiets laten staan en een taxi terug nemen, maar dat zou lang duren. ‘Druk,’ kregen we steeds te horen. Tja, Dordrecht, zodra het even regent of sneeuwt is er op korte termijn geen taxi meer te krijgen. Hoe anders is dat in Thessaloniki.

Uiteindelijk met de fiets aan de hand gaan lopen tot aan de Vrieseweg na de Singel, waar was gestrooid en het veilig fietsen was. Aan het begin van onze straat, waar sinds de bouw in de jaren tien van de vorige eeuw nog nooit een strooiwagen doorheen is gereden, voor de zekerheid maar weer afgestapt en het laatste stukje gelopen. Op mijn licht gevorderde leeftijd begin ik meer en meer een angsthaas te worden.

Het probleem met mijn Griekse bank is eindelijk opgelost. Heeft me vier telefoontjes naar Athene gekost, maar daar kun je geen rekening voor sturen. Ik dacht eerst dat het aan mijn nieuwe telefoon lag, maar het was toch een technisch probleem aan de andere kant van Europa. De vluchten naar Thessaloniki en Athene voor later in het voorjaar geboekt. Ik vlieg weer, zoals meestal tegenwoordig, business class. Dat is beter voor mijn rug houd ik mij voor en wel zo prettig reizen, al is reizen op zich nooit echt aangenaam. Het kan pas leuk worden als je ergens bent.

Door |2026-02-16T10:49:16+00:0016 februari, 2026|Tags: , |0 Reacties

Magisch eiland

Kafeneion ‘Ta Therma’, Samothraki

Hoewel ik nog niet helemaal klaar ben met het herzien van het manuscript van literair dagboek IX ben ik al wel begonnen om te zoeken naar een geschikte foto voor het voorplat. Zodoende kwam ik op het magische eiland Samothraki terecht, waar ik acht jaar geleden voor het laatst was. Alleen en in het voorseizoen. Er was nog weinig open in Loutros, waar ik een huisje had gehuurd, maar de rust beviel me wel en mijn favoriete kafeneion, Ta Therma, was gelukkig open. De reis is een beetje ingewikkeld. Je moet met de trein of bus van Thessaloniki naar Alexandroupolis en vandaar over met de boot. Die vaart niet iedere dag, althans toen niet. Daarom moest ik overnachten in Alexandroupolis, maar die stad beviel zo goed dat ik op de terugweg ook nog een nachtje ben blijven hangen.

Samothraki, ik ben er een aantal malen met Stella geweest en na haar overlijden een keer met vrienden Kostas en Vassiliki. Ik moest bij het zien van de foto’s even de neiging onderdrukken om direct in het voorjaar een hotel of huisje te boeken, maar wie weet. De laatste keer reisde ik met een bus van de KTEL. Prima vervoer, maar ik hou toch meer van de trein, ondanks dat die in Griekenland niet de veiligste van Europa is.

Vanmorgen weer naar de fysio geweest. Hard nodig met dit weer, dat mijn rug allesbehalve goed doet. Ik kan er weer een weekje tegen. Daarna boodschappen gedaan. Het moet maar eens uit zijn met al dat zondige buitenshuis eten, al verheug ik me nu al op de stamppot, morgen, bij Visser. Voorlopig staat er een pan babi ketjap te pruttelen, bereid volgens Surinaams recept.

Door |2025-12-02T15:10:13+00:002 december, 2025|Tags: , |0 Reacties

Unieke kans

Ik ben een liefhebber van de Haagse School en van de ‘Hollandse’ wolkenluchten die je tegenkomt op sommige schilderijen van Willem Roelofs, J.H. Weissenbruch of Gerard Bilders, om een paar namen te noemen. Soms kom je zo’n lucht op onverwachte plekken tegen. Begin mei was ik een paar dagen op het Griekse eiland Syros en daar zag ik, wandelend langs de haven, deze prachtige wolkenlucht.

Even vond ik het jammer dat ik qua tekenen nooit verder gekomen ben dan een hert bij een vijver aan een bosrand. Bedoeld ter illustratie van een fictieve biologieles aan wat toen nog de ‘lagere school’ heette. Gelukkig hebben smartphones tegenwoordig vaak heel behoorlijke camera’s, al vind ik fotograferen met mijn digitale spiegelreflex net even prettiger.

Op de achtergrond staat het hotel waar ik altijd logeer als ik Syros bezoek. Op een landtong met zicht op de haven en de zee. In de verte, op een half uur varen, doemt het eiland Tinos op. De volgende morgen ontbeet ik op het terras aan de zonovergoten haven. De rest van de dagen hebben we geen wolk meer gezien.

Door |2025-10-15T14:03:04+00:0015 oktober, 2025|Tags: , , |0 Reacties

Sufkoppen

Zondag had ik een vlucht met zeer veel vertraging. Ik zou oorspronkelijk via Frankfurt naar Thessaloniki vliegen, maar die vlucht werd geschrapt, zodat ik via München moest. Mijn koffer zou worden ‘omgelabeld’ en meekomen. Nou niet dus. Het ding staat misschien nog in Amsterdam, of zweeft ergens boven Duitsland. Ik heb aangifte van vermissing gedaan en ‘ze’ zijn op zoek. Geen idee hoe dat in zijn werk gaat, maar ‘ze’ hebben nog geen succes, vrees ik.

Ondertussen heb ik op de Kapani, de onvolprezen centrale markt hier, het nodige aan ondergoed, sokken, hemden, een journalistenvest en een overhemd gekocht. Daarmee houd ik het voorlopig wel vol. Gewoon een kwestie van even een handwasje na de verschoning. Bij de supermarkt in de buurt hebben ze alles wat nodig is voor de persoonlijke verzorging en gelukkig zat alles wat echt belangrijk en onmisbaar is in de handbagage. Ik bewaar wel de bonnen, want uiteraard ga ik terug in Nederland een schadeclaim indienen.

Het weer is prachtig, de mensen doorgaans aardig, al gedragen ze zich in het verkeer nogal maniakaal en ik zit hoog, droog en comfortabel in het Tijdelijk Schrijfhuis in de schilderachtige Ano Polis. Je moet wel uitkijken dat je bij het lopen niet je poten breekt, want de trottoirs, voor zover voorhanden, zitten vol gaten en kuilen. Bij de nabije supermarkt verkopen ze ook tsipouro, ouzo, metaxa en whisky en na de dagelijkse avondmaaltijd in Konaki wordt nog langdurig nagepraat. Ik hoef daarna alleen de hoek maar om, dus op wat ongerief na door die koffer, dankzij die sufkoppen op Schiphol, heb ik eigenlijk weinig te klagen.

Foto: Anke & Lienke van Nugteren

Door |2025-09-10T15:13:31+00:0010 september, 2025|Tags: , |0 Reacties

Gladiolen

Hoe die paar gladiolen in de tuin terecht zijn gekomen is me een raadsel, maar al jarenlang komen er enkele tot bloei. Ik vermoed dat Stella ze een keer heeft geplant. Dat moet dan achttien jaar of meer geleden zijn. Gisteren zag ik de eerste weer bloeien, er komen er nog een stuk of wat bij. Helaas is de vlinderstruik door een of andere ziekte getroffen. Hij bloeit wel een beetje, maar oogt nogal minnetjes. Ook de lavas, die altijd welig tiert, is aan het verbleken. De munt daarentegen groeit als nooit tevoren, evenals de klimroos.

Vijfenveertig jaar geleden kocht ik het huis waarin ik nog steeds woon, vooral vanwege de veranda. Die deed mij denken aan Nederlands-Indië, het land dat niet meer bestaat en waar ik ook nooit ben geweest, maar waarover ik veel heb gelezen en als nogal romantische jongeling veel heb gedroomd. De enige oud-kolonie van Nederland die ik uitgebreid heb bezocht was Suriname. Dat was een fantastische reis, maar niet lang daarna kwam 8 december 1982. Ik ben er nooit meer geweest en gezien mijn licht gevorderde leeftijd en afgenomen reislust, zal ik er ook wel niet meer komen. Toch denk ik nog vaak aan die verstilde ogenblikken aan de oever van de rivier, als de zon onderging op Stoelmanseiland.

Op zwoele zomeravonden zit ik graag op de veranda. Te lezen of zomaar wat te mijmeren. Een heel enkele keer steek ik daarbij weleens een klein sigaartje op. Een guilty pleasure die het leven dragelijk houdt.

Door |2025-07-25T08:41:12+00:0025 juli, 2025|Tags: , |0 Reacties

Doodvermoeiend

Ergens zijn is een ding, er naartoe reizen is een ander. Ook al verliep de terugreis naar Nederland gisteren vrijwel vlekkeloos, het was toch weer een doodvermoeiende dag. Het gedoe begon al de avond tevoren met het inpakken van de koffer. Niets vergeten? Kan alles er eigenlijk wel in? Hoe voorkom ik dat die fles drank onderweg niet breekt? Je weet hoe ze op zo’n vliegveld met koffers omgaan. Het betere gooi en smijtwerk.

’s Morgens te vroeg naar het vliegveld natuurlijk, want je weet niet of er files zijn en het is vanuit het centrum van Athene bijna een uur rijden. Ik had de metro kunnen nemen, maar met die koffer en mijn rugproblemen kijk ik wel uit. Opgelucht zag ik de taxi al tien minuten voor de afgesproken tijd in de straat staan. Inchecken en controle gingen snel. Voorgangers haalden hun laptop uit de handbagage, maar mij werd niets gevraagd. Ik liet hem zitten en hij gleed moeiteloos door de scanner. Het flesje ontsmettingsmiddel dat sinds corona in het zijvak van mijn rugzak zit, heeft nog nooit een reactie opgeleverd. Nu ook niet.

Bij het opstaan enige paniek. Ik kon mijn bril nergens vinden. Uiteindelijk bleek die in bed te liggen en heb ik er waarschijnlijk op geslapen, al mankeerde hij niets. Een klein wonder. De piloot riep om dat we over Thessaloniki vlogen, maar door die bril zag ik dat het Athos was, de heilige berg met zijn kloosters. Ik heb niet aangeklopt om hem te verbeteren.

Door |2025-05-15T13:04:59+00:0015 mei, 2025|Tags: , |0 Reacties

Witte rook

Ongeveer vijfendertig minuten varen vanaf Ermoupolis ligt het eiland Tinos. Een bedevaartsoord. Op Maria Hemelvaart (en misschien ook wel op andere dagen, daar wil ik vanaf zijn) kun je daar gelovigen zien die op hun knieën de helling opkruipen naar de Panagia Evangelistria om te gaan bidden. Waar vroomheid al niet toe kan leiden.

Voor de kruipende gelovigen heeft Onze Lieve Heer voorzien in een soort tapijt langs het trottoir, maar toen wij naar boven liepen was er niemand te zien. Wel was het onverwacht warm. De telefoon (waar zouden we zijn zonder het magische ding?) verkondigde dat het die dag maximaal drieëntwintig graden zou worden, maar daar kon je er nog wel een paar bij optellen. Veel schaduw was er niet, langs de weg stond een handvol schamele boompjes te verdrogen, kennelijk vielen die bij OLH niet erg in de smaak. Onderweg zagen we veel winkeltjes met relirommel, zoals in ieder bedevaartsoord.

Volgens de overlevering is de kerk gebouwd op de plek waar de maagd Maria aan een non de plaats van een verborgen icoon wees. Heilige plaatsen hebben vrijwel altijd een fraai verhaal te vertellen. Het is in ieder geval een indrukwekkend complex, dat de moeite waard is om te bezoeken. Veel tijd konden we niet doorbrengen op Tinos, want de veerboot zou ons op zijn retour van Mikonos oppikken om terug te gaan naar Syros. Aan boord hoorden we dat er een nieuwe paus was gekozen, Leo XIV. Er kwam zelfs even witte rook uit de scheepsschoorsteen.

Door |2025-05-09T10:03:29+00:009 mei, 2025|Tags: , , |0 Reacties
Ga naar de bovenkant