Boekbespreking



Eerder verscheen deel I, getiteld ‘Musch’. De serie is vergelijkbaar met de fameuze trilogie die Hilary Mantel publiceerde over het leven en de tijd van Thomas Cromwell. Voor Dordtse lezers is het bijzonder dat Dordrecht en een aantal Dordtenaren in ‘Buat’ een aanzienlijke rol spelen.
Jean-Marc van Tol, die afstudeerde in de historische letterkunde, baseert zijn romans op uitgebreid bronnenonderzoek, waardoor zijn boeken, hoewel fictie, toch een getrouw (en vaak spannend) beeld geven van de politieke verwikkelingen, het hofleven en alle bijkomende intriges in ons land in de 17e eeuw. Het college, waarvan de toegang gratis is, wordt georganiseerd in samenwerking met boekhandel Vos & Van der Leer en begint om 15.00u. Inloop vanaf 14.30u.
Foto: Jeroen Visser


Het kroegcollege van donderdag 7 december zal worden gegeven door Ton Molendijk. Hij was 35 jaar verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waarvan ruim 33 jaar als pedel. Hij was daarnaast binnen de Dordtse samenleving in verschillende vrijwilligersorganisaties actief. Zo was hij meer dan 25 jaar voorzitter van het Centraal Comité Oranjedag Dordrecht, dat verantwoordelijk is voor de activiteiten rond Koningsdag en andere nationale feest- en gedenkdagen.
In zijn kroegcollege getiteld ‘Academische Rituelen, oorsprong en gebruik’ zal hij, vanuit zijn ervaringen als pedel (ceremoniemeester), vertellen over de tradities bij academische plechtigheden, die binnen de universitaire wereld een belangrijke plaats innemen en waarvan weinig bekend is buiten deze kring. Op de avond zullen ook de huidige pedel van de Erasmus Universiteit en enkele jonge collega’s acte de présence geven.
Het kroegcollege begint om 20.00u, inloop vanaf 19.30u.
Foto: Visser’s Poffertjes

Een aantal jaren na het overlijden van Stella begon ik brieven aan haar te schrijven. Sommige bekenden vonden dat wat merkwaardig, maar ik ben altijd een liefhebber geweest van het epistolaire genre in de literatuur en ik vind het een boeiende manier van schrijven. Doordat je bij wijze van spreken rechtstreeks het woord tot iemand richt, krijgt het verhaal een aangename directheid. Het is eenvoudig een literaire vorm die goed bij mij past en waarbij ik mij ook nog steeds, alweer bijna zestien jaar na haar dood, sterk met Stella verbonden voel. Mijn verhaal is ook in veel opzichten ons verhaal. Veel, maar niet alle, brieven publiceerde ik op mijn weblog, andere verschenen in literaire tijdschriften en weer andere werden voor het eerst gepubliceerd toen ik die brieven bundelde. In twee boeken: Het is er niet van gekomen en Met gemengde gevoelens op reis, beide uitgebracht door uitgeverij Liverse. Nog steeds schrijf ik Stella brieven en het is niet uitgesloten dat er een derde brievenboek komt, maar voorlopig moeten jullie het met deze twee doen. Ze zijn nog steeds te verkrijgen, bij mij (e-mailtje), de uitgever, of de boekhandel.



